به نام کردگار هستی ا لات آزمون درس ادبیات (3) دبیرستان شاهد سو نام ونام خانوادگی .................. کلاس سوم ......... زمان آزمون : 70 دقیقه تاریخ امتحان :14 /10/ 1390 |
الف : بیان معنی و مفهوم شعر و نثر ( 6 نمره ) - ابیات وعبارات زیر را به نثر ساده وروان معنی کنید. 1- فراش باد صبا را گفته تا فرش زمردین بگسترد و دایه ی ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد . ( 1 ) 2- مه طاسک گردن سمندت شب طرّه ی پرچم سیاهت (1) 3- تنها افراد خوش منظر اجازه ی تشرّف به خواب همایونی را دارند مانند استاد کمال الملک که ربّ النوع وجاهت اند . ( 75/0) 4- خروش آمد از باره ی هردو مرد تو گفتی بدرّید دشت نبرد ( 75/0) 5- از گزند داس دروگر وقت هیچ روینده را زنهار نیست . (5/0) 6- امیر نیک کوفته شد و پا ی راست افگار شد . (5/ 7- به شکر اندرش مزید نعمت . (5/0) 8- بوسهل بر خویشتن می ژکید . ( 25/0) 9- مدیر مدام پا پی می شد . ( 5/0) 10- مشدی حسن رفته شهر عملگی . ( 25/0) |
ب) معنی لغت ،(2 نمره ) - لغات وترکیبات مشخص شده را معنی کنید. - خود گنبد چنگی به دل نمی زد. ( )جلّا دش رسن ( ) به گلو افکنده و خبه کرده بود فرد در آن از فرط استیصال ( ) عقل خود را از دست می دهد. انس با شمشیری آخته ( ) به میدان رفت. آری ، زمان فرّه ( ) جوانی را می پژمرد .. زال با سه مجمر ( ) و سه تن از دانایان بر پشته ای بلند بر آمد. حسنک جبّه ای داشت حبری رنگ ( )با سیاه می زد خلق گونه ( )
|
پ ) خود آزمایی ( 4 نمره) 1- مصراع دوّم بیت" بیامد چنان تا لب هیرمند همه دل پر از باد و لب پر ز پند " بیانگر چه حا لتی در رستم است؟ 5/0 2- مشبه ومشبهُ به رادر عبارت زیربیابید وبنویسید. (5/0) آفتاب خارو خس مزرعه ی چشم تو مشبه: مشبه به : 3- منظور از قبطیان و موسی (ع) در بیت " وادی پر از فرعونیان وقبطیان است موسی جلودار است ونیل اندر میان است" چیست؟ (5/0) قبطیان ( ) موسی (ع) ( ) 4- از عبارت " مشتی رند را سیم دادند تا سنگ زنند "در مورد حسنک وزیر در تاریخ بیهقی ، چه پیامی دریافت می شود (5/0) 5- تاگور در قطعه ی " آنان که فانوسشان را بر پشت می برند / سایه هاشان پیش پایشان می افتد " به چه کسانی نظر دارد ؟ (5/0) 6- منظو ر کمال الملک از جمله ی پایا نی متن زیر چیست؟ (5/0) - کمال الملک: استاد تویی ؛شاهکار این تابلوست . دریغ همه ی عمر یک نظر به زیر پا نینداختم. 7- محوری ترین پیام داستان گاو را بنویسید . (5/0) 8-منظوراز شاه شهید و شاه زنده درعبارت " شما که پرده ها ازصورت شاه شهید ساخته اید یکی هم ازاین شاه زنده بسازید " چه کسانی است ؟(5/0) شاه شهید ( ) شاه زنده ( ) |
ت) د رک مطلب ، (4 نمره ) 1- در عبارت " این مرد لایق و دبیر کافی به نشاط قلم در نهاد و تا نزدیک نماز پیشین از همه ی این مهمّات فارغ شده بود."( 5/0 ) الف) دبیر کافی چه کسی است ؟ ب) منظور از مهمّات چیست؟ 2- مقصود از موارد مشخص شده در مصراع زیر را بنویسید. (5/0) ای مرغ سحر ، عشق ز پروانه بیامور (مرغ سحر....................پروانه .....................) 3- در شعر زیر از تاگور ": ماه/روشنی اش را در سراسر آسمان می پراکند/ و لکّه های سیاهش را برای خود نگه می دارد . کاریز خوش خیال دارد / که رودها/ تنها برای این هستند / که به او آب برسانند. الف ) منظور از لکّه های سیاه چیست ؟ (25/0) ب) مفهوم کلّی بند اوّل شعر چیست؟( 25/0) پ) کاریز نماد چه نوع انسان هایی است ؟ (25/0) 4- در ابیات زیر از سعدی: گر کسی وصف او زمن پرسد بی دل از بی نشان چه گوید باز عاشقان کشتـــگان معشوقند بر نیا ید ز کشتـــــــگان آواز الف ) مقصود از" بی دل و بی نشان "را به ترتیب بنویسید. (5/0) بی دل : بی نشان : ب) به نظر شاعر، چرا بی دل نمی تواند سخنی در باره ی بی نشان بگوید؟ ( 5/0) 5- در بیت " فرمان رسید این خانه از دشمن بگیرید تخت و نگین از دست اهریمن بگیرید " منظور از تخت و نگین " چیست ؟ (25/)
|
ث) دانش های ادبی (3 نمره) 1- آثار زیر از چه کسانی است ؟( 5/0) الف – عزاداران بیل ب- نون والقلم 2- سروده های کوتاه شکسپیر چه نام دارد؟ (25/0) 3- داستان گلدسته ها و فلک در کدام اثر جلال آل احمد آمده است ؟ (25/0) 4- دانای کل در داستان نویسی یعنی چه ؟ (5/0) 5- بررسی اثر از نظرگاه کاربرد زبان و قواعد آن را نقد............و بررسی آرایه های ادبی یک اثر ادبی را نقد ............... مینامند. (5/0) 6- در هر یک از ابیات زیر یک آرایه ی ادبی مشخّص کنید. (5/0)
الف) جانان من برخیز بر جولان برانیم زان جا به جولان تا خط لبنان برانیم ب) چنین گفت رستم به آواز سخت که ای شاه شادان دل نیک بخت 7- در عبارت :خواجه احمد اورا گفت :"در همه ی کارها ناتمامی"وی نیک ازجا بشد. نیک از جای بشد یعنی چه؟(25/0)
8 – مفهوم کنایی "هفت خطّه بودن "چیست؟(25/0)
|
ج ) حفظ شعر (2 نمره ) ابیات زیر را کا مل کنید . الف ) با ساربان بگویید احوال آب چشمم تا بر شتر نبندد............. ............... (5/0) ب)من اگر ...........گشتم وخوشدل چه عجب مستحق بودم واین ها به ..........دادند. (5/0) ج) هر کو شراب ........ ، .........چشیده باشد داند که سخت باشد...................... (1)
|
سربلند باشید – گروه ادبیات دبیرستان شاهد |
الف : بیان معنی و مفهوم شعر و نثر ( 6 نمره ) - ابیات وعبارات زیر را به نثر ساده وروان معنی کنید. 1- فراش باد صبا را گفته تا فرش زمردین بگسترد و دایه ی ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد . ( 1 ) 2- مه طاسک گردن سمندت شب طرّه ی پرچم سیاهت (1) 3- تنها افراد خوش منظر اجازه ی تشرّف به خواب همایونی را دارند مانند استاد کمال الملک که ربّ النوع وجاهت اند . ( 75/0) 4- خروش آمد از باره ی هردو مرد تو گفتی بدرّید دشت نبرد ( 75/0) 5- از گزند داس دروگر وقت هیچ روینده را زنهار نیست . (5/0) 6- امیر نیک کوفته شد و پا ی راست افگار شد . (5/ 7- به شکر اندرش مزید نعمت . (5/0) 8- بوسهل بر خویشتن می ژکید . ( 25/0) 9- مدیر مدام پا پی می شد . ( 5/0) 10- مشدی حسن رفته شهر عملگی . ( 25/0) |
ب) معنی لغت ،(2 نمره ) - لغات وترکیبات مشخص شده را معنی کنید. - خود گنبد چنگی به دل نمی زد. ( )جلّا دش رسن ( ) به گلو افکنده و خبه کرده بود فرد در آن از فرط استیصال ( ) عقل خود را از دست می دهد. انس با شمشیری آخته ( ) به میدان رفت. آری ، زمان فرّه ( ) جوانی را می پژمرد .. زال با سه مجمر ( ) و سه تن از دانایان بر پشته ای بلند بر آمد. حسنک جبّه ای داشت حبری رنگ ( )با سیاه می زد خلق گونه ( )
|
پ ) خود آزمایی ( 4 نمره) 1- مصراع دوّم بیت" بیامد چنان تا لب هیرمند همه دل پر از باد و لب پر ز پند " بیانگر چه حا لتی در رستم است؟ 5/0 2- مشبه ومشبهُ به رادر عبارت زیربیابید وبنویسید. (5/0) آفتاب خارو خس مزرعه ی چشم تو مشبه: مشبه به : 3- منظور از قبطیان و موسی (ع) در بیت " وادی پر از فرعونیان وقبطیان است موسی جلودار است ونیل اندر میان است" چیست؟ (5/0) قبطیان ( ) موسی (ع) ( ) 4- از عبارت " مشتی رند را سیم دادند تا سنگ زنند "در مورد حسنک وزیر در تاریخ بیهقی ، چه پیامی دریافت می شود (5/0) 5- تاگور در قطعه ی " آنان که فانوسشان را بر پشت می برند / سایه هاشان پیش پایشان می افتد " به چه کسانی نظر دارد ؟ (5/0) 6- منظو ر کمال الملک از جمله ی پایا نی متن زیر چیست؟ (5/0) - کمال الملک: استاد تویی ؛شاهکار این تابلوست . دریغ همه ی عمر یک نظر به زیر پا نینداختم. 7- محوری ترین پیام داستان گاو را بنویسید . (5/0) 8-منظوراز شاه شهید و شاه زنده درعبارت " شما که پرده ها ازصورت شاه شهید ساخته اید یکی هم ازاین شاه زنده بسازید " چه کسانی است ؟(5/0) شاه شهید ( ) شاه زنده ( ) |
ت) د رک مطلب ، (4 نمره ) 1- در عبارت " این مرد لایق و دبیر کافی به نشاط قلم در نهاد و تا نزدیک نماز پیشین از همه ی این مهمّات فارغ شده بود."( 5/0 ) الف) دبیر کافی چه کسی است ؟ ب) منظور از مهمّات چیست؟ 2- مقصود از موارد مشخص شده در مصراع زیر را بنویسید. (5/0) ای مرغ سحر ، عشق ز پروانه بیامور (مرغ سحر....................پروانه .....................) 3- در شعر زیر از تاگور ": ماه/روشنی اش را در سراسر آسمان می پراکند/ و لکّه های سیاهش را برای خود نگه می دارد . کاریز خوش خیال دارد / که رودها/ تنها برای این هستند / که به او آب برسانند. الف ) منظور از لکّه های سیاه چیست ؟ (25/0) ب) مفهوم کلّی بند اوّل شعر چیست؟( 25/0) پ) کاریز نماد چه نوع انسان هایی است ؟ (25/0) 4- در ابیات زیر از سعدی: گر کسی وصف او زمن پرسد بی دل از بی نشان چه گوید باز عاشقان کشتـــگان معشوقند بر نیا ید ز کشتـــــــگان آواز الف ) مقصود از" بی دل و بی نشان "را به ترتیب بنویسید. (5/0) بی دل : بی نشان : ب) به نظر شاعر، چرا بی دل نمی تواند سخنی در باره ی بی نشان بگوید؟ ( 5/0) 5- در بیت " فرمان رسید این خانه از دشمن بگیرید تخت و نگین از دست اهریمن بگیرید " منظور از تخت و نگین " چیست ؟ (25/)
|
ث) دانش های ادبی (3 نمره) 1- آثار زیر از چه کسانی است ؟( 5/0) الف – عزاداران بیل ب- نون والقلم 2- سروده های کوتاه شکسپیر چه نام دارد؟ (25/0) 3- داستان گلدسته ها و فلک در کدام اثر جلال آل احمد آمده است ؟ (25/0) 4- دانای کل در داستان نویسی یعنی چه ؟ (5/0) 5- بررسی اثر از نظرگاه کاربرد زبان و قواعد آن را نقد............و بررسی آرایه های ادبی یک اثر ادبی را نقد ............... مینامند. (5/0) 6- در هر یک از ابیات زیر یک آرایه ی ادبی مشخّص کنید. (5/0)
الف) جانان من برخیز بر جولان برانیم زان جا به جولان تا خط لبنان برانیم ب) چنین گفت رستم به آواز سخت که ای شاه شادان دل نیک بخت 7- در عبارت :خواجه احمد اورا گفت :"در همه ی کارها ناتمامی"وی نیک ازجا بشد. نیک از جای بشد یعنی چه؟(25/0)
8 – مفهوم کنایی "هفت خطّه بودن "چیست؟(25/0)
|
ج ) حفظ شعر (2 نمره ) ابیات زیر را کا مل کنید . الف ) با ساربان بگویید احوال آب چشمم تا بر شتر نبندد............. ............... (5/0) ب)من اگر ...........گشتم وخوشدل چه عجب مستحق بودم واین ها به ..........دادند. (5/0) ج) هر کو شراب ........ ، .........چشیده باشد داند که سخت باشد...................... (1)
|
رشته :ریاضی وتجربی زمان آزمون: 8 صبح تاریخ :20/03/91 |
سوالات امتحانی درس : زبان فارسی 2 سال دوم دبیرستان نمونه آیت اله طالقانی
|
به نام آفریدگار دانا |
||||||
مدت آزمون :75 دقیقه |
نام ونام خانوادگی :
|
شماره صندلی : |
||||||
|
ب- نگارش ( 5 نمره)
7- اصلاح شکل کلمات و یکسان کردن رسم الخط در حوزه ی کدام ویرایش است ؟(5/0 )
|
8- فهرست راهنما شامل چه مطالبی است؟ چهار مورد را نام ببرید . (1)
|
9- عبارت زیر را ویرایش کنید : (5/0 ) رفتن و برگشتن از نمایشگاه مدّتی زیاد طول نینجامید.
|
10- ازقسمت های تشکیل دهنده ی یک مقاله دو مورد را بنویسید. (5/ 0)
|
11- انواع مقا له را از جهت هدف ومحتوا وشیوه ی نگارش نام ببرید.( 5/ 0)
12- انواع گزارش را از نظر حجم نام ببرید. (5/ 0)
13- سه بخش فرهنگ معین را نام ببرید. (75/ 0)
14-هر برگه (فیش تحقیق) چند قسمت دارد؟بنویسید. ( 75/0 )
پ – دستور زبان فارسی (8 نمره )
15- فعل مناسب را با توجه به نهاد کامل کنید: قافله ی عمر می گذرد/ می گذرند ............... ( 5/0 )
16- نقش دستوری کلمه ها ی مشخّص شده رابنویسید. اغلب مردم عمر خیام را شاعر می شناسند . (5/0 )
17- از مصدر" گریستن " فعل های زیر رابنویسید: (5/0 ) الف - ماضی نقلی....................... ب- مضارع مستمر............................
18- صورت مجهول جمله ی زیر را بنویسید: حضرت پیامبر (ص) پس از فتح مکه؛ دشمنان شکست خورده را بخشیدند. ( 5/ 0)
19- ساختمان فعل هارااز جهت ساده ؛مرکب و...مشخّص کنید: " نه این روزهای عمر بر می گرددو نه این مهر و دوستی ها فراموش می گردد. ( 5/0)
20- اضافه تعلقی و غیر تعلقی رامشخص کنید: ( 1) الف - قانون جاذبه ..............ب- سرای سالمندان..... ...........ج - دست روز گار.............. د - شیفته ی آزادی....................
21- در گروه های اسمی زیر ؛نوع وابسته های پیشین وپسین رامشخص کنید. (1) الف – صد دفتر شعر ب- کامل ترین نوع ادبی
22- اجزای جمله ی زیر را با رسم نمودار درختی نشان دهید. (1 )
"علمای ادب ؛استعاره را نوعی تشبیه به شمار می آورند."
محل رسم نمودار :
23 – با توجّه به جمله های زیر به سؤالات خواسته شده پاسخ دهید.
الف – اگر ایمان نباشد ؛پای علم نیز لنگ است. ب – خدایا ما را از لغزش های نفس در امان بدار ولحظه ای ما را به خود وامگذار. 1- کدام جمله مرکب است ؟ ( 25/0)
2- نوع پیوند هارا در دوجمله مشخص کنید . ( 5/0)
3- در جمله ی مرکب ؛هسته کدام است مشخص کنید . ( 25 /0)
24 – در جمله ی زیر نوع قید ها را مشخص کنید(1)
بیگانگی جوانان ما با ادبیات و فرهنگ ایرانی ؛روز به روز بیشتر می شود. 25- هسته ی گروه های اسمی زیر را مشخص کنید.(5/0) اولین روزهفته سرای عمید نیشابور ت – املا وبیاموزیم (3 نمره ) 26-حشو را در جمله ی زیر نشان دهید. (5/0 ) نباید سوابق گذشته ی افراد را تنها ملاک قضاوت وداوری قرار داد.
27-شکل صحیح واژه های زیر را بنویسید. (1) خان نعمت بی دریغ هازم ودور اندیش رقعه ونامه مخزول ونا دان اشباح وسایه ها خواب گذاردانا 28- واو مباینت چیست ؟مثالی ذکر کنید. (1 )
29-ابهام وکژ تابی جمله ی زیر رابنویسید. (5/0 ) علی مثل خواهرش دانشجو نیست.
موفق وسربلند باشید .
|
به نام خداوندجان آفرین حکیم سخن درزبان آفرین
سوالات درس زبان فارسی 2 نام ونام خانوادگی ....... تاریخ امتحان :21/10/88 ...... مدت امتحان : 70دقیقه کلاس........
الف –نگارش(5نمره)
ا-دوموردازفوایدفضاسازی رابنویسید.(5/)
2-جمله ی زیر راویرایش کنید. (1)
آیاچگونه ممکن است به قول معروف برعلیه سوابق گذشته ی دوستان مانگواه باشیم؟
3-ازانواع نوشته به اعتبارقالب چهارموردرانام ببرید.(1)
4-درانتخاب عنوان این آثارازچه شیوه ای استفاده شده است؟(5/ ) تنفّس صبح خفتگان بیدار
5-چهارمورداز اطلاعاتی را که دربر گه دان کتابخانه نوشته می شود نام ببرید. (1)
6-دوویژگی زبان محاوره را بنویسید.(5/)
7-درهرکدام از مواردزیر ازکدام روش تحقیق استفاده می شود؟ 05/) اثرباستانی تمدّن آمریکای جنوبی
ب-دستور(8)
1-اجزای جمله ی زیر رابارسم نموداربنویسید.(1) شخصیّتهای داستان رانویسنده خلق می کند.
2-فعل "خواهیم رسید" رادرزمان های خواسته شده باحفظ شخص بنویسید. (1)
مضاع التزامی ماضی مستمر ماضی بعید مضارع ملموس
3-ویژگی های چهارگانه ی فعل " می شنودم"رابنویسید:(1) شخص: وجه : زمان : گذر/ناگذر:
4-فعل جملات زیر راازلحاظ ساختمان (ساده-مرکّب) بنویسید.(1)
یک شب آخر دامن آه سحر خواهم گرفت،تادرنگردکه بی توچون خواهم خفت،بزرگان ازخطای کهتران چشم می پوشند.
5-فعل این جمله را پس ازگذراکردن مجهول کنید.(1) پرندگان ازبالای شاخه ی درخت پریدند.
6-فعل کدام جمله مرکبّ است/چرا؟ (1) الف-بارش برف هوا راروشن گردانید. ب-همه ی بچّه هادراین جشن شرکت کردند.
7-فعل .........برخلاف وجه ...........و.............پرسشی نمی شود. (75/)
8-نام اجزای تشکیل دهنده ی جمله ی زیر رابنویسید(75/) -او به آرامی برروی زمین قدم برمی دارد.
9-صورت معلوم جمله ی زیر رابنویسید. (5/) -نامه باپست سفارشی فرستاده شده است.
ج-زبان شناسی (4)
1-ازنمودهای زبان دو مورد رانام ببرید.05/)
2-علت اختراع خطّ ونوشتارچیست؟ (5/)
3-چراشکل گفتاری کلمات "خواهر-خویش"باشکل نوشتاری آنهامتفاوت است؟(1)
4-دوموردازتفاوت های زبان وگفتار رابنویسید.(1)
5-چراسخن گویان گویش های مختلف درفهم سخنان یک دیگر ممکن است بااشکال روبروشوند؟(5/)
6-ازفوایدتمایزمیان زبان وگفتاریک موردرابنویسید.(5/)
د-املاوبیاموزیم(3)
1-جملات زیر راویرایش کنید(1)
الف-قلم مشکیی خریدم.(به دوصورت)
ب-خواهم به توگفت غم دیرینه ی دل
ج-الکل به وسیله ی رازی کشف شده بود.
2- غلط های املایی رابیابیدوشکل صحیح آن هارابنویسید. (1) غذاوپیکار اعتلاءوارتقا غلیان درونی حسن ختام قلع ونابودی موهش وهراس انگیز
صله ی ارهام
3-کدام یک ازواژه های زیررانمی توان باجمع عربی جمع بست؟ (5/) بازرس -کلمه
4-حشو یعنی.............مثال...................(5/)
سرافرازباشید.............................................................................................................................گنجه ای